MOVE Mobility

 

Projecten

‘Parkeerbeleid is nodig om autobereikbaarheid te garanderen’

In Nederland hebben we steeds meer te maken met congestie en parkeerproblemen, vooral in de Randstad. Forenzen die naar Amsterdam moeten, staan straks erg lang in de file. Sibren Vegter en Freek Lier van Decisio en Henk Tromp van MOVE Mobility hebben samen met Studio Bereikbaar, TwynstraGudde en MUST onderzoek gedaan naar de potentie van corridorhubs, onder andere buiten de ring van Amsterdam en Almere.

Partners

  • Decisio BV, Studio Bereikbaar, TwynstraGudde en MUST

“Een corridorhub is vooral aantrekkelijk voor forenzen die niet nabij een ov-knoop wonen, de reis dus starten met de auto, onderweg in de file staan en bij de eindbestemming een parkeerprobleem hebben. De bedoeling is om hen – dankzij de hub – een zorgeloze reis te bieden met de mogelijkheid om met de bus of fiets naar de voordeur van hun eindbestemming te gaan. De hub-gebruiker krijgt een alternatief en de filedruk neemt af”, aldus Tromp. “Maar ook de parkeerdruk in buitenwijken neemt af. Wij zien nu al met onze nieuwe rekentools dat veel automobilisten – al of niet dankzij slimme navigatie – een gratis parkeerplek vinden in woonwijken met ov-haltes.” Volgens Lier is het goed om naar de lokale meerwaarde van een hub te kijken: “Welke voorzieningen ga je bij de hub creëren? Kan de omgeving ook profiteren? En wat zijn de effecten daarvan?”

Filedruk

Zonder aanvullend beleid wordt er volgens Tromp de komende jaren een enorme filedruk verwacht  richting Amsterdam. “Belangrijk om te beseffen is dat de hub aantrekkelijk is voor mensen met een parkeerprobleem bij de eindbestemming, anders zitten zij de file gewoon uit. Dat geeft hen minder discomfort dan het discomfort van moeten overstappen op een bus bijvoorbeeld.” Steden moeten volgens hem met parkeerbeleid in de buitenwijken aan de gang, de parkeerdruk wordt daar gewoon te groot. “De hub kan draagvlak creëren voor dat parkeerbeleid, want de automobilist krijgt een alternatief naar de eindbestemming”, voegt Vegter toe. “De bereikbaarheid van de stad wordt zo verbeterd in dit overspannen mobiliteitssysteem. De verwachting is dat dankzij het parkeerbeleid in combinatie met hubs en aantrekkelijkere fietsverbindingen er 10-15% minder auto’s in de file staan. Dat is echt heel veel”, aldus Tromp.

Brede welvaart

Bij een project wordt al snel gekeken naar het financiële plaatje. “Maar als er nationaal 10-15% minder auto’s in de file staan, kun je miljarden besparen op infrastructuur. Dit maatschappelijke belang is niet zomaar in een businesscase uit te drukken”, zegt Lier. “De samenhang en samenwerking is ook gewoon belangrijk: Rijkswaterstaat, gemeenten, NS, busbedrijven, werkgevers en andere stakeholders moeten elkaars belang begrijpen en elkaar de businesscase gunnen. Dan kunnen er mogelijk veel hubs worden gerealiseerd, en sneller dan we gewend zijn”, besluit Tromp.

Het artikel over mobiliteitshubs is geschreven door Laura Zwolle en is onlangs verschenen op MobiliteitsPlatform.